"Versificar la natura, naturalitzar els versos". Crítica de l'Abril Florit, a Cultura, El Punt Avui

2013-01-11 21:16

 photo AvuiCultura-CFonoll-Abril_zps22af70c0.png

Crítica de David Bueno al llibre Abril Florit, publicada al suplement Cultura d'El Punt Avui l'11 de gener del 2013.

 

La naturalesa ha estat sempre font d’inspiració artística i camp de treball dels científics. Malauradament, estem acostumats a classificar el coneixement humà en humanitats i ciències, una distinció històrica que dificulta la transversalitat de la cultura. Per sort, cada vegada més la ciència ajuda a entendre molts aspectes humanístics, com la gènesi del llenguatge i la creativitat o la necessitat de filosofar, de la mateixa manera que les humanitats són imprescindibles per a un correcte desenvolupament científic. 

 Sense anar més lluny, qui signa aquesta crítica usa poemes d’autors catalans i d’altres àmbits en les seves classes de ciències a la Universitat, per exemplificar conceptes i apuntalar coneixements. Per això és sempre d’agrair un llibre en què conflueixin aquests dos aspectes, com els que ens ofereix periòdicament Celdoni Fonoll, cantant, recitador, poeta, músic i gran difusor de la poesia als Països Catalans.

Abril florit [herbes de la muntanya i del pla] és l’onzè poemari de Fonoll sobre la natura i el tercer de plantes, un llibre combinatori en què versifica cinquanta- sis espècies dels Països Catalans, com el fenigrec, el lliri de neu i la pebrella, i també alguna de fora, i que acompanya amb excel·lents fotografies naturalistes en color. 

 El llibre també inclou cinc partitures i un annex amb cultura popular, literatura i notes botàniques sobre les plantes que apareixen en el títol. La de Celdoni Fonoll és una poesia planera escrita amb vocació popular, la qual cosa la fa especialment atractiva a qui encara no hagi descobert el gust pels versos –i per descomptat també als que ja l’han descobert–. És una manera molt natural de versificar la natura, i la millor manera de naturalitzar els versos. 

Retorna

Lloc de cerca

© 2008 All rights reserved.